Дистанційне навчання (музичне мистецтво) 5 клас

 Музичне мистецтво 5клас

21.04.2021

Добрий день!

Розпочинаємо з вами урок у дистанційному вигляді.

Тема урока  : Музика і візуальні види
мистецтва.                                                                       НА УРОЦІВи працюєте за  планом1.Ознайомлення з  поданим матеріалом.2.Слухання музичних творів.3.Аналіз музичних творів.4.Ознайомлення та розучування  пісня "Пісеньки друзів" з  мультфільму "Бременські музики"5.Запис домашнього завдання.                                                                            МАТЕРІАЛ    ДЛЯ    ОЗНАЙОМЛЕННЯ                             Сюї́та (фр. suite), первісно (XVI ст.) — цикл танців, у XIX—XX ст. —
циклічна музична форма, складена з кількох контрастних частин.


Термін «сюїта» був уведений у другій половині XVII століття французькими
композиторами. Барокова сюїта складалася з чотирьох частин — алеманди, куранти,
сарабанди і джиги. Пізніше в сюїту вводилися й інші танці, зокрема менует,
гавот, пасп'є та буре. Німецькі композитори нерідко вводили на початок сюїти
увертюру.


Найвідомішим автором барокових сюїт можна вважати Йоганна Себастьяна Баха,
який написав цикли сюїт для клавіру — англійських, французьких та партит, а
також багато сюїт для віолончелі, скрипки та флейти. Серед інших відомих
авторів сюїт цієї епохи — Георг Телеманн та Георг Гендель.З початком класичної
епохи у другій половині XVIII століття жанр сюїти вважався старомодним і був
витисненим симфонією та інструментальними концертами.У XIX столітті жанр сюїти
відродився, однак цей термін мав інший зміст — сюїтами називали інструментальні
збірки фрагментів з більших опусів, наприклад опер чи балетів, або ж
послідовності невеличких п'єс, об'єднаних тематично.У творчості українських
композиторів можна відмітити сюїти:для фортепіано — Миколи Лисенка, Василя
Барвінського, Нестора Нижанківського;для струнного оркестру — Мирослава
Скорика;симфонічної — «Балетна сюїта» Антіна Рудницького,Сюїта «Пам'яті Лесі
Українки» — Андрія Штогаренка


                     Менует (фр.
menuet — маленький крок) — старовинний ранцузький народний танець. Походить від
повільного народного хороводного танцю провінції Пуату. За часів короля
Людовика XIV став придворним танцем.


Ритм менуету.Музичний розмір 3/4. Характерними ознаками танцю є багато
реверансів, легке «ковзання» кроків по підлозі, паркету. Менует танцювали
строго за ранжиром, за ієрархією. В першій парі — король і королева. Довгий час
він виконувався однією парою, а потім число пар збільшувалося. На сцені, в
оперно-балетних виставах Рамо, менует розвинувся до віртуозної форми, набув
жанрової характерності, сюжетної конкретності і навіть з'явилося декілька його
різновидів.У старовинних менуетах перший менует писався двухголосно, а другий —
триголосного. За другим менуетом йшло повторення першого. Нерідко в кінці
менуету робилася невелика кода. Хоча танцюючі виконують менует плавно і досить
повільно, музика менуету повинна виконуватися помірно швидко. Музика перших
«композиторських» менуетів належить Жану Батисту Люллі. З Франції разом з модою
на все французьке менует поступово перейшов до інших країн; в Російській
імперії менует з'явився в царювання Петра І і виконувався на балах аж до 30-х
років століття XIX.


Менует як музичний жанр.В XVII та XVIII століттях жанр менуету був досить
широко представлений у клавірній і камерній музиці (Франсуа Куперена, Жана
Філіпа Рамо, Андре Кампра та інших композиторів. Як «обов'язкова» частина
менует входив в інструментальну сюїту (Й. С. Бах, Г. Ф. Гендель), іноді —
навіть в оперну увертюру як завершальний розділ (у Генделя). У сюїті досить
часто за першим менуетом слідував другий, в тій же тональності або в
тональності субдомінанти. Якщо перший менует писався в мажорі, то другий
нерідко писався в однойменному мінорі. Другий менует найчастіше називався тріо.Надалі
форма менуета була розвинена в операх і балетах Глюка. В класичну епоху менует
почали використовувати як частину сонатно-симфонічного циклу, зазвичай
поміщаючи його між повільною другою і фіналом. У ранніх симфоніях Й. Гайдна,
менует набуває жвавого і бадьорого характеру, наближаючись за характером до
селянського танцю. В. А. Моцарт вніс до менует ліричні, а іноді навіть мужні
інтонації. У симфоніях Л. Бетховена менует поступово витісняється скерцо.
Пізніше, в XIX столітті менуети писали П. І. Чайковський, К. Дебюссі, Саті,
М.Лисенко та інші композитори.



Ознайомтесь з матеріалом за 
посиланням:


https://www.youtube.com/watch?v=gROwV0B8JmM


https://uk.perish.info/1344-mn-mussorgsky-pictures-at-an-exhibition-history-vide.html
картинки з  виставки


https://www.youtube.com/watch?v=cQ4dXmLwvM0  пісенька друзів


Твори для  слухання


https://www.youtube.com/watch?v=-RpEYXICEY4
Бокеріні - Мінует


https://www.youtube.com/watch?v=1f55BwcI74w  богатирські ворота

 https://youtu.be/3qGMljjYhUQ картинки з виставки

А зараз відкрили зошити і записали пісню"Пісенька друзів"                 Пісенька друзів

Кращого нема
нічого в світі,

Як по світу з
друзями бродити!

Тим, хто
дружить, не страшні тривоги, |

Манять, манять
нас нові дороги!       | (2)

 

Ми своє завдання
не забудем –

Сміх і радість
ми приносим людям!

Ні палаци, ні
скарби ніколи           |

Замінити нам не
зможуть волі!         | (2)

 

Килими для нас –
квітучі трави,

Наші стіни –
сосни величаві,

Синє небо – дах
над головою,          |

Любо мандрувати
нам з тобою!    

А  зараз записали домашнє завдання

Записати у зошит
пісеньку друзів

Вивчити пісню.

Дати відповіді
на запитання:

1.Що таке  сюїта.

2.Дайте  визначення 
Мінует

3.В яких творах
композитори втілюють  свої враження від
образотворчого  мистецтва.

4.Яка споруда
постає у вашій уяві під  час
прослухання  твору «Богатироські ворота»

5.Якими  словами ви можете розповісти про прослухану
музику.

6.Чи подобається
вам така музика

7.Чим
сподобалась  

8.Розгляньте «Екскіз
міських воріт у Києві»,  В.Гартмана що ви
про них можете сказати.

9.Що  спільного між музикою і образотворчим
мистецтвом.

10.Намалюйте
картину, яка виникає у  вас , коли
слухаєте «Менует. «

11Як  ви 
розумієте поняття «музика»

12.Чи  приділяєте ви 
увагу  класичній музиці.

На цьому наш  урок
завершено.

Дякую за  роботу!



14.04.2021 Добрий день!

Розпочинаємо з вами урок у дистанційному вигляді.

Темою урока сьогодні буде: »Музика і слово»

Ознайомитися з матеріалом за посиланням:

https://www.youtube.com/watch?v=qNM8YTGBEOQ
«Музика і слово « матеріал для ознайомлення .

На уроці:

Ознайомитися з поданим матеріалом за 
посиланням.

Домашнє завдання:

Дайте відповіді на запитання

Як взаємопов»язані музика і слово?

Що спільного між музикою і поєзією?

Щотаке романс?

Чи романс відрізняється від пісні?

Повторити пісню» Школярі – школярики»

На цьому урок завершено.


07.04.2021


Добрий день, мої хороші!

Розпочинаємо з вами урок у дистанційному вигляді.

Тема уроку.   "  Музика та інші види мистецтв."
                                                                               
                                         На уроці
1.Перегляньте матеріал за  посиланням
.
2.Зробіть аналіз  прослуханих творів 
давши відповіді на запитання:
а)Спробуйте уявити танцювальні рухи артистів балету? 
б) Яка музика Піцикато "Навшпиньки?
г)Який темп?
д ) Які музичні інструменти задіяні ?

3.Дайте відповіді на запитання , які вам були запропоновані у поданому
матеріалі


.Домашнє завдання
.Дайте визначення »Мистецтво»?
.Дайте визначення «Піцикато»  .?
Що є виражальними засобами у музиці?
.Як ви розумієте музичну мову.?
. Зв"язок музики з іншими видами мистецтв.Ознайомтесь з піснею О. Злотника «Школярі- школярики»
. Запишіть пісню і  в зошит.
.Вивчить пісню
.Що є виражальними засобами у музиці?
.Як ви розумієте музичну мову.?
. Зв"язок музики з іншими видами мистецтв?
.Запишіть домашнє завдання .
.Виконайте домашнє завдання.

                                                УВАГА!

ВИКОНАНЕ ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
та класну роботу НАДСИЛАТИ У  CIassroom  ,


Наш урок завершено.

Дякую за роботу!

31.03.2021
Добрий день, мої хороші!
Розпочинаємо з вами урок у дистанційному вигляді.
Тема уроку: " Звучить хор."
Сьогодні на уроці ви:
1.Ознайомтесь з поданим матеріалом.
2.Прослухайте подані музичні твори та проаналізуйте їх за планом:
План
1.Якою постає у вашій уяві ця музика?
2.Чи може вона бути танцювальною або рішучим маршем?
3.У якій манері виконаний твір –
а)естрадний ,
б)народній,
в) академічній.
4. Охарактеризуєте засоби виразності хору»Слався» з опери» Іван Сусанін» ? запосиланням:
https://www.youtube.com/watch?v=wpKIO2horoE
Пісня Філипенка «Прийди, прийди , весно красна» Просухайте пісню за посиланням
https://www.youtube.com/watch?v=2SZVld4CeHQ
6.Вивчите пісню за посиланням
https://www.youtube.com/watch?v=PnNkbZXgUqs


→ http://tekstovnet.ru/3/Vesnyanka/tekst-pesni-Priydi-priydi-vesno-krasna
Матеріал для ознайомлення на уроці
Хор (грец. χορός — «натовп») — колектив співаків, які разом виконують який-небудь вокальний твір з інструментальним супроводом чи без нього (Музична енциклопедія, М., 1981).

Співаків, артистів хору називають також хористами[1][2].


Класифікація хорів
Залежно від складу виконавців розрізняють такі хори:

Чоловічий — складається з тенорів (поділяються на I та II партії) і басів (поділяються на баритони й баси)
Жіночий — складається з сопрано й альтів (поділяються на I та II партії)
Дитячий — поділяється на сопрано (дисканти) й альти
Хор хлопчиків та юнаків — хлопчики поділяються на дисканти й альти, юнаки — на тенори та баси (як у мішаному хорі)
Мішаний — поділяється на сопрано, альти, тенори та баси (можуть бути поділені на баритони та баси)
За кількісним складом виконавців розрізняють:

Малий (мінімальна кількість 12 осіб) — виконує переважно камерні хорові твори, переважно малої форми.
Середній (25-35 осіб) — є технічна можливість поділу партій (divisi), що дозволяє виконувати складніші твори, твори великої форми.
Великий (50-60 осіб) має найбільші технічні можливості, що дає йому змогу виконувати будь-які хорові твори.
Хоровий масив (60-120 осіб) — використовують переважно в оперних театрах.
Зведені хори (від кількасот осіб) — використовують для виконання урочистих творів.

Хор Мюнхенського університету прикладних наук[de]. 2005
За манерою співу розрізняють:

Академічний хор
Народний хор
Естрадний хор (шоу-хор)
Хор може мати різний статус чи призначення:

Професійний — складається з професійних співаків та веде регулярну концертну діяльність. Можуть бути як незалежні, так і з державною підтримкою.
Аматорський — об'єднує людей, для яких спів у хорі — хобі. Можуть існувати при палацах культури, будинках «Просвіти», при організаціях чи установах, при навчальних (немузичних) закладах тощо, наприклад, хор студентів, хор ветеранів.
Церковні хори беруть участь у церковних службах (див.церковна музика).
Навчальні хори існують в музичних навчальних закладах (консерваторіях, музичних училищах, інститутах мистецтв тощо).
Оперні хори беруть участь в оперних спектаклях.
Хорові партії та їхнє комплектування
Мішаний хор традиційно поділяється на 4 партії — 2 жіночі (сопрано й альти) та 2 чоловічі (тенори та баси). Кожну з партій можна співати як в унісон, так і може бути поділеною на декілька самостійних голосів. Так, в партесних концертах зустрічаємо 12 і більше хорових партій; «Stabat Mater» Кшиштофа Пендерецького написана для потрійного хору з 16 голосами в кожному (загалом — 48 хорових партій).

Навички у хоровому співі - точно відтворювати тон і вокальний тембр, що доповнює інших співаків;
співати з точно контрольованою гучністю звуку, відтворюючи динаміку та нюанси, позначені в партитурі чи показані диригентом, без надмірно голосного співу, який би виділявся на фоні всієї вокальної партії;
швидко читати музику «з аркуша»;
точно читати текст і вимовляти слова в манері, вказаній диригентом, незалежно від мови твору;
перебувати в стані повної готовності протягом тривалого часу, уважно слідкуючи за всім, що відбувається на репетиції чи виступі;
стежити за власним співом і похибками;
брати до уваги вказівки чи побажання інших для добра всього колективу, навіть якщо власні естетичні відчуття співака суперечать таким вказівкам;
відтворювати здоровий і приємний на слух звук застосуванням відповідної вокальної техніки;
чисто інтонувати ноти.
Співаки, що мають абсолютний слух, все ж повинні вміти таке:

виконувати музику в іншій тональності, аніж вона написана в партитурі; це необхідно тому, що в хорах часто виконують музику в транспонованій формі;
підстроюватись під ансамбль, навіть якщо ансамбль трохи відхиляється від «ідеального» тону.
З історії хорового виконавства
Хоровий спів, очевидно, існував з часів первісно-общинного ладу й був пов'язаний з обрядовістю. Сутністю обрядового хорового співу було єднання співаків у спільному духовному прагненні при вільному самовияві індивідуальності кожного співака[3] Існують припущення, що і саме слово «хор» є пов'язаним з теонімом «Хорс» — сонячним божеством давньоруського пантеону[4] Вже в Стародавній Греції голоси розрізняли за регістрами: netoide — високі голоси, mesoide — середні, iroide — низькі.

З проникненням християнства в Європу формується новий тип хорового колективу — церковний хор. Ініціаторами введення співу в християнських храмах на Сході були Василій Великий (у Неокесареї) та Іоанн Златоустий (у Константинополі), а на Заході — папа Дамас І (у Римі) і Амвросій Медіоланський. Зокрема, Іван Златоустий відзначав, що «ніщо так не підносить душу, ніщо так не окрилює її, не віддаляє від землі, не звільняє від тілесних оков, не спрямовує у філософії і не до помагає досягати повного презирства до житейських предметів, як узгоджена мелодія і керований ритмом божественний спів»[5]. Поступова уніфікація богослужбових піснеспівів і необхідність скерувати співаків у річище усталеної традиції виконання спонукали до появи в хорі фігури регента, що організовував співаків у єдине естетичне ціле.

До епохи Відродження професійне хорове виконавство було пов'язане винятково з церквою. У 14-15 ст. з розвитком багатоголосся формується поняття хорової партії, кожна з яких могла виконуватись в унісон або розділятися на кілька голосів. Епосі раннього відродження характерні 3-4 голосні хори з головним голосом — тенором, пізніше — 6-8 голосні.

Становлення класичного гармонічного мислення в 17-18 ст. визначило поділ голосів на 4 основні партії — дисканти (сопрано), альти, тенори та баси. Хор стає невід'ємним учасником опери, з'являються також світські капели, що пов'язано з розвитком жанрів ораторії, кантати, хорових концертів тощо.

На українських землях хоровий спів відомий з часів Київської Русі, де хорові колективи існували в монастирях і при княжих дворах; в 11 столітті хорового співу навчали в жіночій монастирській школі в Києві. З 16 століття хорові колективи були організовані церковними братствами; найкращі з них — у Києві, Львові, Луцьку. Особливо прославився хор Києво-Могилянської Академії, кількістю понад 300 чоловік.

З кінця XIX століття — на початку XX організація хорових колективів повсюдно в Україні набрала спонтанного характеру і була свого роду виявом національного пробудження. Найкращі хори їздили репрезентувати хорове мистецтво України за кордоном: подорож Української Республіканської Капели і Українського Національного Хору на чолі з О. Кошицем Західною Європою й Північною Америкою (1919—1927), виступи київського хору «Думка» у Франції, зокрема в Парижі (1929), під керівництвом Н. Городовенка, гостинні виступи «Візантійського Хору» (Утрехт, Голландія). За часів УРСР любительські хорові колективи організовувались при будинках культури повсюдно.

Серед провідних хорових колективів України сьогодні — Національна заслужена академічна капела України «Думка», Національний заслужений академічний народний хор України ім. Верьовки, Академічний хор ім. Платона Майбороди Національної радіокомпанії України, Муніципальний камерний хор «Київ», Державна чоловіча хорова капела «Дударик», хор «Трембіта» (Львів), Закарпатський народний хор та інші.
и учебные хоры.


Цікаво, що за кількістю виконавців вокальна музика схожа з інструментальною.
Бувають також малий, середній, великий або зведений хори.
За манерою співу розрізняють академічний хор або народний хор.


Матеріал для слухання
- Дитячий хор Розсошенської гімназії з піснею "Оберіг" за посиланням:
https://www.youtube.com/watch?v=n16frV16fnM&list=RDn16frV16fnM&start_radio=1
https://www.youtube.com/watch?v=Cgu4egveU2g
- Змішаний хор імені Г. Верьовки – українська народна пісня «Розпрягайте хлопці коней (Маруся)» за посиланням: https://www.youtube.com/watch?v=g9nD5FfUHQE
Хор «Слався « з опери «Іван Сусанін»
https://www.youtube.com/watch?v=wpKIO2horoE
Баркаролла за посиланням
https://www.youtube.com/watch?v=W-vu9hHZlbo
https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%91%D0%B0%D1%80%D0%BA%D0%B0%D1%80%D0%BE%D0%BB%D0%B0

В робочому зошиті зробити класну та домашню роботу.
Домашнє завдання:
Опрацювати тему «Звучить хор» за планом:
План
1.Дайте визначення «Хор»?
2.Дайте визначення «Голос людини» ?
3.Дайте визначення» Бакаролла»?
4.А чи знаєте ви, що таке хор?
5.Чи доводилось вам бути виконавцем у хорі?
6.Чи знаєте, які види хорів існують?
7.Написати в зошит пісню »Прийди, прийди ,весно красна»
8.Вивчити пісню

А. Філипенко»Прийди, прийди , весно красна»
Прийди, прийди, весно красна,
Чепури наш рідний край,
Там, там, та-ба-да-ба...

Приспів:
Принеси, весно, нам
Рясні дощі, рясні дощі.
Принеси, весно, нам
Радощі, радощі.
Хай всюди пісня луна,
Пісня луна, пісня луна.
Хай нам зустрінеться
Дівчинонька гарна.

Прийди, весно, в наші села,
Принеси нам дивних див –
Очі синії веселок
З хуртовинами садів.
Там, там, та-ба-да-ба...

Приспів.

Прийди, прийди, весно красна,
Чепури наш рідний край,
Засвіти нам сонце ясне,
З нами в гурті погуляй.
Виконану роботу надіслати та прикріпити фотом на сайті, відправляти на пошту не треба.
Виконати та надіслати 01.04.2021
На цьому наш урок закінчено .
Дякую за роботу!
До по



бачення!



Добрий день!
Розпочинаємо з вами урок музичного мистецтва у дистанційному вигляді. ​

17.03.2021

​Тема нашого уроку: "Світ вокальної музики"

​На початку урокуі:

Прослухайте твір "Ave Maria" Ф. Шуберта .
Після прослуховування твору, ,
Потім дайте відповіді на запитання.


У якій манері виконаний цей твір - в естрадній, народній чи акадамічній?

Які музичні інструменти задіяні у творові?

Якою є роль супроводу в пісні "Ave Maria" ?

Чи може він бути іншим (наприклад, важким, акордовим)?

​Який характер твору?

Чим вразив вас твір?

,Чим сподобався твір?

У якому темпі виконаний твір?

А зараз
Прслухайте пісюі В. Філіпенка "Прийди, прийди, весно красна..."

Відкрийте зошити і запишіть текс пісні у зошит


Прийди, прийди, весно красна,
Чепури наш рідний край,
Там, там, та-ба-да-ба...

Приспів:
Принеси, весно, нам
Рясні дощі, рясні дощі.
Принеси, весно, нам
Радощі, радощі.
Хай всюди пісня луна,
Пісня луна, пісня луна.
Хай нам зустрінеться
Дівчинонька гарна.

Прийди, весно, в наші села,
Принеси нам дивних див –
Очі синії веселок
З хуртовинами садів.
Там, там, та-ба-да-ба...

Приспів.

Прийди, прийди, весно красна,
Чепури наш рідний край,
Засвіти нам сонце ясне,
З нами в гурті погуляй.

Поспішайте пісню разом з автором.,потім без супроводу музики.

Запишіть зараз домашнє завдання:

Підготувати міні- розповідь про видатних співаків - зірок оперного жанру

Написати у зошит піснню.
А зараз запишіть домашнє завдання:

Вивчити пісню
Намалюйте малюнок до запропонованої пісні.

Відповіді на запитання , та домашне завдання надсилайте у мій приватний вайбер.,або сюда.
За кожну відповідь на запитання по 1-б,
За малюнок 2-б та міні розповідь -2 б

Оцінка буде виставлена у журнал. за17.03.2021 .
Срок здачі і сума балів указані далі.
Бажаю успіхів та здоров'я!
Чекаю


04.11.2020 

Тема нашого уроку «Історія народу в пісні».

 На сьогоднішньому уроці ми поговоримо про українську народну пісню , що є своєрідним літописом нашого народу; познайомимось з жанрами української народної пісні – думами та історичними піснями, розкриємо їх жанрові особливості та тематику. Про історичне минуле ми можемо дізнатись не лише з археологічних розкопок, а й з українських народних пісень .

   Історичні пісні та думи — жанри української народної творчості. Дуже специфічний за походженням жанр думи. Він притаманний тільки українській національній культурі. Появу українських дум учені дослідники пов'язують з козаччиною.

   За змістом думи дуже подібні до історичних пісень, а за виконанням — до плачів, голосінь. Автори дум невідомі. Ними переважно були учасники подій— козацьких битв і походів. Кобзарі, лірники, бандуристи під супровід своїх інструментів речитативом виконували їх. Від села до села, від міста до міста розносили вони вісті про славу і подвиги героїв, їх мужність, героїзм і гарячу любов до України. 

   В бездоріжжі і в літню спеку, в заметіль і під холодними осінніми дощами брів він по нескінченних шляхах України від села до села, від ярмарку до ярмарку. Сліпий, він бачив багато горя на своєму віку, немало образ за себе і за людей накипіло в ньому, і коли він співав у супроводі кобзи і сльози текли по його нерухомому обличчю, людям здавалось, що це власне їхнє горе співає і плаче”. Мандруючи від села до села , кобзарі виконували пісні про бойову славу й вічну доблесть козацького війська, про свободу рідного краю. Вони розповідали людям у своїх піснях не тільки про різні події, а й висловлювали ідеї єднання народу в боротьбі проти чужинців, ідеї волі та незалежності, прославляли патріотизм. Співали кобзарі у супроводі кобзи(рідше ліри або бандури).

Особливості жанру дум
– сольне виконання;
– виконання у супроводі кобзи, ліри або бандури;
– імпровізаційно-речетативний характер виконання ;
– складається з заспіву, власне думи і кінцівки;
– оспівуються ідеї визвольної боротьби .

Дума має таку будову: заспів, власне дума з ліричними відступами і кінцівка (славослів'я).

Словникова робота  (записуємо у зошити)

Думи — твори української усної творчості, які виконували мандрівні співцімузики: кобзарі, бандуристи, лірники.

 Історичні пісні — твори, присвячені історичним подіям або героям української історії. А капела (a cappella) — виконання пісні без музичного супроводу, голосом.

 Кобза — український струнний щипковий музичний інструмент.

Кобзарі — укр. нар. співці, які супроводжували свій спів грою на кобзі або бандурі.

Ознайомтесь з  таким видом мистецтва як - кобзарське мистецтво .

Микола Віталійович Лисенко — засновник української класичної музики, композитор, піаніст, диригент, педагог, збирач українського фольклору. Автор опер «Тарас Бульба», «Наталка Полтавка», творів для оркестру і фортепіано. Зробив багато обробок народної музики для голосу й фортепіано, хору. «Тарас Бульба» — опера Миколи Лисенка за сюжетом однойменної повісті Миколи Гоголя. У ній розповідається про історичні події в житті України, мужність та героїзм козацтва.

Інтродукція — невеликий оркестровий розділ на початку опери, вступ до прологу або першої дії.

Автором пісні «Ой на горі та женці жнуть» є відома співачка, виконавиця власних та народних пісень Маруся Чурай. Ця пісня була дуже популярною й зазнала багатьох змін, тому й утворилося декілька її варіантів. 

Тарас Бульба» – повість, опублікована у 1835 та 1842 роках у циклі «Миргород» українського письменника Миколи Гоголя.

Літературний рід: ліро-епос.

Жанр: історична повість.

Головне: Микола Гоголь описує життя запорозьких козаків, їхню боротьбу за незалежність та свободу українського народу XVI –XVII столітті на прикладі долі Тараса Бульби та його синів.

Ідея: звеличення українського козацтва, патріотизму, любові до Батьківщини. Уславлення єдності та братерства з метою досягнення спільної мети.

Головні герої: Тарас Бульба – козацький полковник, його сини, Остап та Андрій Бульбенки, запорозькі козаки; польська панночка – кохана Андрія, яка стала причиною зради меншого сина Вітчизні; татарка – служниця панночки; єврей Янкель, який повідомив про зраду Андрія; польський гетьман Потоцький, військо якого розгромив Бульба.

Значення в літературі: автор зображує живу, яскраву історію нашого народу, пишучи для російського читача. Досягнувши успіху в Росії, Гоголь відкриває канал інформації про Україну за кордоном. Вже у 1860 році в Англії могли читати про українських козаків та їх боротьбу проти поляків.

Особливості: зображення національного колориту; порушується проблематика стосунків батьків та дітей; твір пронизаний патріотичним пафосом.

Чому я маю прочитати цей твір: щоб дізнатися про тогочасний козацький устрій, побут, звичаї Запорозької Січі.

Ознайомтесь з таким видом мистецтва як кобзарське

https://studfile.net/preview/5462030/page:25/

Прослухайте українську народнру пісню"Засвіт втали козаченьки"  

https://www.youtube.com/watch?v=9slXtpncSrE

Після прослуховування дайте відповіді на запитання:

Як потрібно заспівати пісню "Засвіт встали козаченньки", щоби найкраще відобразити її життєвіий зміст?

Які засоби музичної виразності ви помітили у цьому твору?

Прослухайте увертюру до опери М .Лисенка "ТарасБульба"

https://www.youtube.com/watch?v=gpzCVxQqijs

ЗРОБІТЬ Аналіз музичного твору давши відповідь на запитання.

 —Чим особливі українські історичні пісні?

 —Що вас вразило у звучанні чоловічого хору? Яким був його тембр?

 —Як змінилась українська народна пісня в інтродукції М. Лисенка? Розкажіть про свої враження.

—Чим відрізняється вокальний твір від інструментального? Які інструменти виконували історичну пісню? Пригадайте скарбничку композитора й опишіть засоби виразності цього твору.

—Який настрій викликала у вас прослухана музика? Розкажіть про це.

Тарас Бульба» – повість, опублікована у 1835 та 1842 роках у циклі «Миргород» українського письменника Миколи Гоголя.

Літературний рід: ліро-епос.

Жанр: історична повість.

Головне: Микола Гоголь описує життя запорозьких козаків, їхню боротьбу за незалежність та свободу українського народу XVI –XVII столітті на прикладі долі Тараса Бульби та його синів.

Ідея: звеличення українського козацтва, патріотизму, любові до Батьківщини. Уславлення єдності та братерства з метою досягнення спільної мети.

Головні герої: Тарас Бульба – козацький полковник, його сини, Остап та Андрій Бульбенки, запорозькі козаки; польська панночка – кохана Андрія, яка стала причиною зради меншого сина Вітчизні; татарка – служниця панночки; єврей Янкель, який повідомив про зраду Андрія; польський гетьман Потоцький, військо якого розгромив Бульба.

Значення в літературі: автор зображує живу, яскраву історію нашого народу, пишучи для російського читача. Досягнувши успіху в Росії, Гоголь відкриває канал інформації про Україну за кордоном. Вже у 1860 році в Англії могли читати про українських козаків та їх боротьбу проти поляків.

Особливості: зображення національного колориту; порушується проблематика стосунків батьків та дітей; твір пронизаний патріотичним пафосом.

Чому я маю прочитати цей твір: щоб дізнатися про тогочасний козацький устрій, побут, звичаї Запорозької Січі.

Опера починається з  невеликого оркнестрового розділу, вступу до прологу або першої дії, такий вступ називають інтродукцією.

Розучування пісні Укр. нар. пісня «Ой на горі та й женці жнуть».

Автором пісні «Ой на горі та женці жнуть» є відома співачка, виконавиця власних та народних пісень Маруся Чурай. Ця пісня була дуже популярною й зазнала багатьох змін, тому й утворилося декілька її варіантів. 

https://www.youtube.com/watch?v=ojtOxnv8CL0

http://library.dudaryk.ua/ua/song-texts/~Oy_na_Hori_tay_Zhentsi_zhnut

Автором пісні «Ой на горі та женці жнуть» є відома співачка, виконавиця власних та народних пісень Маруся Чурай. Ця пісня була дуже популярною й зазнала багатьох змін, тому й утворилося декілька її варіантів. 

Тарас Бульба» – повість, опублікована у 1835 та 1842 роках у циклі «Миргород» українського письменника Миколи Гоголя.

Літературний рід: ліро-епос.

Жанр: історична повість.

Головне: Микола Гоголь описує життя запорозьких козаків, їхню боротьбу за незалежність та свободу українського народу XVI –XVII столітті на прикладі долі Тараса Бульби та його синів.

Ідея: звеличення українського козацтва, патріотизму, любові до Батьківщини. Уславлення єдності та братерства з метою досягнення спільної мети.

Головні герої: Тарас Бульба – козацький полковник, його сини, Остап та Андрій Бульбенки, запорозькі козаки; польська панночка – кохана Андрія, яка стала причиною зради меншого сина Вітчизні; татарка – служниця панночки; єврей Янкель, який повідомив про зраду Андрія; польський гетьман Потоцький, військо якого розгромив Бульба.

Значення в літературі: автор зображує живу, яскраву історію нашого народу, пишучи для російського читача. Досягнувши успіху в Росії, Гоголь відкриває канал інформації про Україну за кордоном. Вже у 1860 році в Англії могли читати про українських козаків та їх боротьбу проти поляків.

Особливості: зображення національного колориту; порушується проблематика стосунків батьків та дітей; твір пронизаний патріотичним пафосом.

Чому я маю прочитати цей твір: щоб дізнатися про тогочасний козацький устрій, побут, звичаї Запорозької Січі.

Дайте відпоіді на запитання

-          Пригадайте історію виникнення дум та історичних пісень.

-           Охарактеризуйте особливості їх звучання та виконання. Грою на якому музичному інструменті супроводжували свій спів кобзарі?

-          Як називається виконання пісні без інструментального супроводу?

-           Які музичні твори ми слухали на уроці?

-           Розкажіть, яка пісня отримала «друге» життя в опері. Як називається твір?

-          Хто його автор?

Домашнє завдання

Чи звучать у вашій родині народні пісні. Які?

Чи є серед них подібні до історичних пісень?

Записати у зошиті пісню Ой на горі та женці жнуть", та вивчити її.

Дати відповіді на всі запитання у зошиті .

Ознайомитися з даним матероіалом.


Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

Дистанційне навчання Музичне мистецтво 7 клас

Дистанційне навчання (музичне мистецтво) 6 клас

Дистанційне навчання (ГПД) 3-4 клас